A ZsuGa vitorlás

A ZsuGa története

A vitorlás építése akkor kezdődött,

amikor sok más dolog is kísért. Mindig annak örültem, amit abban az évben az idő megengedett. Ha jól emlékezem, 20 évvel a ZsuGa építése előtt, még kis elemista koromban építettem első hajó modellemet, gerendából, fejszével, konyhakéssel. Lett árbóca és vitorlázata. Aztán még pár kikerült a kezeim közül vagy az utamba jött az évtizedek során, ám amikor egy vitorlást, szörföt, kajakot, kenut, halász és mentőcsónakot is gyártó kisüzem műszak vezetője lettem, azt a sors keverte be váratlanul, és bár kemény helyzeteket éltem meg, de nagy lökést kaptam ezáltal.

Amikor tervem testet öltött a ZsuGa vitorlásban, akkorra írtam egy huszonöt részes sorozatot Üzent érted a tenger címmel, melynek az első oldalán már szerepelt. Bár még csak a hajótest készült el, a sorozat már elindult egy gyerek folyóiratban, s addigra sikerült eljutnom a Balti-tengerre, különféle vitorlásokon szerezhettem tapasztalatot…

Másolat a Kisépítőből, 1990

Szerettem természetesen a műszaki könyveket, szakmai vagy magazín szerűt, a Zsuga is magán viselte azokat a részletmegoldásokat, amikkel így vagy a gyakorlatban találkoztam. A Vízügyi Hivatal engedélyével épült, akik akkor még nem rendelkeztek az erre a tevékenységre szakosodott személyzettel, így csak felhívták figyelmemet, hogy mi az, amit dokumentálni kell, s amiért kizárólagosan kell felelőséget vállalnom.

A sporthajók akkor fából, acéllemezből, üvegszálas műgyantából, de még vasbetonból is készültek. Az utóbbiból és nagyon érdekes módon épült meg  a kétárbócos Aranyszarv vitorlás, még filmet is forgattak fedélzetén a Fekete-tengeren. A legtöbb hajóépítő Lengyelországból szerezte be a terveket, de cseh műszaki rajzok is forgalomba kerültek. A ZsuGa a gyárban szerzett tapasztalataim alapján készült, ahol akkor már nem dolgoztam – hol legközelebbi hozzátartozóim, hol távoli rokonaim, barátaim, alkalmi segítők részvételével, de rengeteg órát egymagamban dolgoztam rajta. Az üvegszálas hajókat pozitív vagy negatív sablonról húzták le, az előbbit választottam, mert ezt engedhettem meg magamnak.

A ZsuGa – építési stádiumában, 1980

Olcsóbb, bár időigényesebb mint a másik változat, de nagyobb lehetőségekkel. A belsőjében lévő favázat a hajótest elkészülte után kiszedtem. A merülés mértékét kezdetben behúzható uszonnyal meg belső tőkesúllyal oldottam meg. Később kisebb vagy nagyobb, felszerelhető tőkesúllyal ellátott, fixre szerelt uszonyokat alkalmaztam. Éveket töltöttem el az építéssel, szerettem ezt csinálni…

Készül a fedélzet szerkezete, 1981

Végül üvegszálas-paplan műgyanta bevonattal

Fák szomszédságában

Amikor kialakult, ilyen lett a hajótükör…

De amikor már évek óta járta a vizeket, még mindig változtattam rajta, elláttam hátsó fellépővel, spojlerrel, ami helyt adott a vegyi wc-nek, s a tartalék külmotornak is. A piros helyett fehér lett, mint hattyú…

A vitorlás nevét gyerekeim, Zsuzsa és Gabi ihlették.

A hajó ekkor tőkesúllyal ellátott, cserélhető uszonyt kapott – 2012

Amikorra ez is megépült, akkorra:

hossza: 7.30 m

szélessége: 2.49 m

merülés: 0,60 / 1,10 / 1, 40 m            

súlya: 1850 / 2300 kg

vitorla felülete: 16 / 20 m2

kabinok száma: 2

személyzet: 4 fő

árbocmagasság: 8 m

osztálya: tengeri vitorlás, felszerelése alapján 200 tmf körzettel

Festéshez készítve, 2012

Kis uszonnyal a Duna-útra készülődve, 2017-ben

A komáromi Marina Alt vendégeként, 2018

Vitorlabontás     

Create your website with WordPress.com
Kezdjük el
%d blogger ezt szereti: